Οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ανάγονται ιδίως στην περιφερειακή αναπτυξιακή πολιτική, την προώθηση και υλοποίηση των εθνικών μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στρατηγικών στόχων, στον επιχειρησιακό προγραμματισμό, στον σχεδιασμό, κατάρτιση, και υλοποίηση του Περιφερειακού Προγράμματος, στην παρακολούθηση και αξιολόγηση των προγραμμάτων της Περιφέρειας και γενικά στην παρακολούθηση της αναπτυξιακής της πορείας.

 

Διάρθρωση και αρμοδιότητες Τμημάτων

Τη Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού απαρτίζουν οι εξής οργανικές μονάδες:

Το Τμήμα Σχεδιασμού Περιφερειακής Πολιτικής, Προγραμματισμού, Καινοτομίας και Αξιολόγησης Έργων ΕΠΑ – Μονάδα Α είναι αρμόδιο ιδίως για:

  1. Την εξειδίκευση των στόχων και των κατευθύνσεων της αναπτυξιακής πολιτικής στο επίπεδο της Περιφέρειας και την εκπόνηση σχετικών μελετών,
  2. τη σύνταξη προτάσεων για τη διαμόρφωση της περιφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής, τη συνεργασία με την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας σχετικά με τα προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η προώθηση των εθνικών στρατηγικών στόχων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων,
  3. την κατάρτιση, παρακολούθηση και αξιολόγηση του επιχειρησιακού προγράμματος (στρατηγικός σχεδιασμός) και των ετήσιων προγραμμάτων δράσης και τον συντονισμό των φορέων εκτέλεσής τους,
  4. τις βασικές λειτουργίες «Προγραμματισμού και Αξιολόγησης» της Υπηρεσίας Διαχείρισης (Υ.Δ.) του Περιφερειακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΠΠΑ) της Περιφέρειας και ειδικότερα:
    1. Tην ενεργοποίηση (κατάρτιση) και τροποποίηση του Περιφερειακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΠΠΑ), τη σύνταξη των προσκλήσεων, καθώς και τη μέριμνα για την έκδοση και δημοσιοποίησή τους,
    2. τη συγκέντρωση των προτάσεων των δυνητικών δικαιούχων για την ένταξη έργων στο Πρόγραμμα,
    3. τον έλεγχο της πληρότητας και αρτιότητας των προτάσεων που κατατίθενται από τους δυνητικούς δικαιούχους για την ένταξη έργων στο Πρόγραμμα, την αξιολόγησή τους και την εισήγηση προς τον Περιφερειάρχη για την ένταξη των έργων στο Πρόγραμμα,
    4. την ενημέρωση των δυνητικών δικαιούχων για τις ευκαιρίες χρηματοδότησης, τους κανόνες επιλεξιμότητας, τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις τους και το σύστημα διαχείρισης και ελέγχου του ΠΠΑ,
    5. τη μέριμνα για την ένταξη των έργων στο ΠΔΕ και στη χρηματοδότησή τους, με βάση την ισχύουσα διαδικασία,
    6. την αξιολόγηση του ΠΠΑ, καθώς και την πρόταση αναθεώρησής του, όταν διαπιστώνεται σχετική ανάγκη,
    7. τη σύνταξη εκθέσεων ολοκλήρωσης του ΠΠΑ,
  5. την έγκριση των μεσοχρόνιων αναπτυξιακών προγραμμάτων που εκπονούνται στο πλαίσιο των αντίστοιχων περιφερειακών αναπτυξιακών προγραμμάτων,
  6. τη διατύπωση προς τους κεντρικούς φορείς του δημόσιου τομέα προτάσεων/τροποποιήσεων για έργα και μέτρα πολιτικής, εθνικής σημασίας, που αφορούν στην Περιφέρεια,
  7. την αναζήτηση πόρων για τη χρηματοδότηση των σχετικών δράσεων και πολιτικών της Περιφέρειας,
  8. τον συντονισμό των ενεργειών των οργάνων διοίκησης και των υπηρεσιών της Περιφέρειας για την ανάπτυξη διεθνών και ευρωπαϊκών σχέσεων και συνεργασιών, για τη συμμετοχή και εκπροσώπηση της Περιφέρειας σε εθνικά και ευρωπαϊκά δίκτυα, για την ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας και δικτύωσης με λοιπούς φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και σε Ευρωπαϊκούς Ομίλους Εδαφικής Συνεργασίας,
  9. τη συνεργασία με φορείς της Περιφέρειας για τη σύνταξη και υποβολή προτάσεων υλοποίησης έργων, που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά διαπεριφερειακά και ανταγωνιστικά προγράμματα,
  10. τον συντονισμό της περιφερειακής πολιτικής έξυπνης εξειδίκευσης με την εθνική στρατηγική και τα αρμόδια όργανα αυτής, τη συγκρότηση και τη λειτουργία του Αρμόδιου Περιφερειακού Οργάνου Έξυπνης Εξειδίκευσης καθώς και τη λειτουργία του Μηχανισμού Διακυβέρνησης Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης,
  11. την ανάπτυξη και υλοποίηση των Διαδικασιών Επιχειρηματικής Ανακάλυψης (ΔΕΑ) και διασύνδεσης των επιχειρήσεων με την έρευνα και γνώση των Ακαδημαϊκών Ερευνητικών Ιδρυμάτων καθώς και τη συγκρότηση Συμβουλευτικών Ομάδων των Τομέων Έξυπνης Εξειδίκευσης μέσα από το Μητρώο Εμπειρογνωμόνων που διατηρεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ανά κύκλο ΔΕΑ,
  12. τη συμμετοχή σε διεθνή και ευρωπαϊκά δίκτυα καινοτομίας καθώς και τις πρωτοβουλίες διάχυσης της καινοτομίας (π.χ. υλοποίηση Μαραθωνίων Καινοτομίας κ.λπ.),
  13. την υποστήριξη της λειτουργίας του Περιφερειακού Επιστημονικού Συμβούλιου Έρευνας και Καινοτομίας (ΠΣΕΚ) όπως προβλέπεται στην σχετική νομοθεσία,
  14. την ενθάρρυνση και υποστήριξη της ανάπτυξης της έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας (ΕΤΑΚ) στην Περιφέρεια, περιφερειακών συσπειρώσεων ερευνητικών οργανισμών, τεχνολογικών φορέων, επιχειρήσεων, λοιπών φορέων και περιφερειακών Αρχών, για την προώθηση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας,
  15. την οργάνωση, ταξινόμηση και τήρηση του φυσικού και ηλεκτρονικού αρχείου του Τμήματος.

Το Τμήμα Παρακολούθησης Υλοποίησης Έργων ΕΠΑ – Μονάδα Β είναι αρμόδιο ιδίως για:

  1. Τις βασικές λειτουργίες «Διαχείρισης έργων» της Υπηρεσίας Διαχείρισης (Υ.Δ.) του Περιφερειακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΠΠΑ) της Περιφέρειας και ειδικότερα:
    1. Την παρακολούθηση της υλοποίησης των έργων του ΠΠΑ από τους δικαιούχους και τη σύνταξη των προβλεπόμενων εκθέσεων,
    2. την παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του συστήματος διαχείρισης
    3. την ενημέρωση και τον συντονισμός των ενεργειών των δικαιούχων και των εμπλεκόμενων αρχών στην υλοποίηση του ΠΠΑ
    4. τη μέριμνα για την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων, προκειμένου να παρακολουθείται η εξέλιξη του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, καθώς και οι χρηματορροές των έργων και των μελετών,
    5. τη διενέργεια διοικητικών επαληθεύσεων και επιτόπιων επιθεωρήσεων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία,
  1. την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης, τη διενέργεια ελέγχων στους φορείς υλοποίησης έργων που χρηματοδοτούνται από άλλους πόρους πέραν των εθνικών για την τήρηση των δεσμεύσεων, τη νομιμότητα και κανονικότητα των δαπανών, την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου και την αξιοπιστία των οικονομικώνστοιχείων,
  2. την προετοιμασία για την έκδοση απόφασης Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας προκειμένου να ορισθεί υπόλογος/υπεύθυνος διαχειριστής έργου,
  3. την προετοιμασία προκειμένου να εκδοθεί απόφα ση Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας για την ανακατανομή πιστώσεων έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων,
  4. την υποβολή αιτημάτων χρηματοδότησης και εντολών κατανομής των σχετικών πιστώσεων των έργων που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προκειμένου να εκταμιευθούν τους από τους αρμόδιους υπόλογους/υπεύθυνους διαχειριστές τους,
  5. την παρακολούθηση της υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των έργων,
  6. την τήρηση αρχείων με τα αποδεικτικά στοιχεία των διοικητικών επαληθεύσεων και επιτόπιων επιθεωρήσεων που πραγματοποιούνται, όπως επίσης την παρακολούθηση των ευρημάτων που προέκυψαν από τις επαληθεύσεις/επιθεωρήσεις αυτές,
  7. τη διαχείριση των τυχόν παρατυπιών και υπονοιών απάτης, όπως για την ανάκτηση αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών (εισήγηση για την έκδοση σχετικών αποφάσεων δημοσιονομικών διορθώσεων),
  8. την άσκηση καθηκόντων εφαρμογής ως Δικαιούχου στο πλαίσιο των αναπτυξιακών παρεμβάσεων των προγραμματικών περιόδων, όπως αυτή εκάστοτε οριοθετείται από τα Εθνικά Στρατηγικά Πλαίσια, περιλαμβανομένης και της υποστήριξης του συνόλου των φορέων της Αυτοδιοίκησης,
  9. την κατάρτιση/τροποποίηση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, του ετήσιου επενδυτικού Τεχνικού προγράμματος Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας χρηματοδοτούμενο από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.) και η χρηματοδότηση έργων Κ.Α.Π. από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων,
  10. την οργάνωση, ταξινόμηση και τήρηση του φυσικού και ηλεκτρονικού αρχείου του Τμήματος.

Το Τμήμα Τεκμηρίωσης και Υποστήριξης, Οργάνωσης Τεχνικής Βοήθειας ΕΠΑ – Μονάδα Γ είναι αρμόδιο ιδίως για:

  1. Τις βασικές λειτουργίες «Οργάνωσης και Υποστήριξης», της Υπηρεσίας Διαχείρισης (Υ.Δ.) του Περιφερειακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΠΠΑ) της Περιφέρειας στην οποία περιλαμβάνονται και οι αρμοδιότητες της ΥΔ ως Δικαιούχου για έργα Τεχνικής Βοήθειας και ειδικότερα:
    1. Tην παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του Συστήματος Διαχείρισης Έργων (ΣΔΕ),
    2. τη μέριμνα για τη δημοσιοποίηση και προβολή των δράσεων και των στόχων του Προγράμματος με βάση το ΣΔΕ,
  2. την υλοποίηση όλων των αναγκαίων ενεργειών για την υποστήριξη της υλοποίησης των Ειδικών Προγραμμάτων, όπως εκάστοτε ισχύει,
  3. την υλοποίηση όλων των αναγκαίων ενεργειών για την πραγματοποίηση των επιτόπιων επιθεωρήσεων και τυχόν τροποποιήσεών του και αφορά στις κάτωθι δράσεις:
    1. Tην εκπόνηση μελετών – εμπειρογνωμοσυνών ερευνών, με αντικείμενο την ενίσχυση του φορέα για την κατάρτιση, την ενημέρωση, τον σχεδιασμό και την έναρξη της υλοποίησης του ΠΠΑ και των προγραμμάτων του,
    2. την ανάθεση υπηρεσιών συμβούλων, με αντικείμενο την ενίσχυση του φορέα για την κατάρτιση, την ενημέρωση, τον σχεδιασμό και την έναρξη της υλοποίησης του ΕΠΑ και των προγραμμάτων του,
    3. τη λειτουργία φορέων και υποστηρικτικών δομών, σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία,
    4. τη μέριμνα για τη δημοσιοποίηση και προβολή δράσεων και στόχων προγράμματος,
  1. τη συγκέντρωση, επεξεργασία και τεκμηρίωση γεωγραφικών, δημογραφικών, οικονομικών, κοινωνικών και άλλων στοιχείων που αφορούν την Περιφέρεια,
  2. την εκπόνηση γενικών και ειδικών αναπτυξιακών μελετών που αφορούν τη χωρική αρμοδιότητα της Περιφέρειας,
  3. την παροχή κάθε φύσης επιστημονικής υποστήριξης στα Επιτελικά Πολιτικά Όργανα της Περιφέρειας (Μόνιμες και Έκτακτες Επιτροπές) και τους εκπροσώπους της Περιφέρειας σε διάφορους φορείς, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του,
  4. την ανάλυση των επιμέρους ενεργειών κάθε σχετικής διαδικασίας, με σκοπό τον εντοπισμό εναλλακτικών τρόπων επίτευξης του ίδιου ή καλύτερου αποτελέσματος (ποιότητα, ποσότητα) με μεγαλύτερη οικονομία πόρων και χρόνου,
  5. τη συγκέντρωση και διαχείριση γεωγραφικών, δημογραφικών, οικονομικών, κοινωνικών και άλλων δεδομένων, για την υποβοήθηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της Περιφέρειας και τη διασφάλιση της άμεσης πρόσβασης όλων των ενδιαφερομένων στην ψηφιακά διαθέσιμη ως άνω πληροφορία,
  6. την οργάνωση, ταξινόμηση και τήρηση του φυσικού και ηλεκτρονικού αρχείου του Τμήματος.

Το Τμήμα Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Ωρίμανσης Δράσεων είναι αρμόδιο ιδίως για:

  1. Τον συντονισμό ενεργειών των οργάνων διοίκησης και των υπηρεσιών της Περιφέρειας για την ανάπτυξη διεθνών και ευρωπαϊκών σχέσεων και συνεργασιών, για τη συμμετοχή και εκπροσώπηση της Περιφέρειας σε εθνικά και ευρωπαϊκά δίκτυα, για την ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας και δικτύωσης με λοιπούς φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και σε Ευρωπαϊκούς Ομίλους Εδαφικής Συνεργασίας,
  2. την επικοινωνία με τα εθνικά σημεία επαφής των προγραμμάτων και τις αρμόδιες Εθνικές και Ευρωπαϊκές Αρχές, καθώς και τη διατύπωση και υποβολή προτάσεων για παρέμβαση σε στρατηγικές και πολιτικές που είναι υπό διαμόρφωση, προς όφελος περιφερειακών στρατηγικών και ειδικά της Περιφέρειας,
  3. την αναζήτηση συναφών με τους τομείς προτεραιοτήτων ανάπτυξης και του σχεδιασμού της Περιφέρειας ευρωπαϊκών και διεθνών χρηματοδοτικών πλαισίων για υποβολή προτάσεων διεκδίκησης χρηματοδοτικών κονδυλίων,
  4. την υποδοχή αιτημάτων για τη συμμετοχή της Περιφέρειας σε διαπεριφερειακά, διασυνοριακά και διακρατικά προγράμματα, την υποστήριξη της αρμόδιας Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) που συγκροτείται από τον Περιφερειάρχη και είναι υπεύθυνη για την έκδοση γνωμοδοτικών πράξεων συμμετοχής, τις εισηγήσεις προς το Περιφερειακό Συμβούλιο για την έγκριση της συμμετοχής της Περιφέρειας και των Φορέων της στα προγράμματα αυτά και τη σύνταξη απολογισμού και τακτική περιοδική ενημέρωση του αρμόδιου συλλογικού οργάνου της Περιφέρειας,
  5. τον προγραμματισμό και την αξιολόγηση υποβολής προτάσεων που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα, καθώς και άλλες πηγές και εργαλεία χρηματοδότησης, στο πλαίσιο των αναπτυξιακών στρατηγικών και προτεραιοτήτων της Περιφέρειας,
  6. τη διάχυση και την αξιοποίηση των παραδοτέων των έργων με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας για τον σχεδιασμό και υλοποίηση περιφερειακών αναπτυξιακών στρατηγικών και προγραμμάτων,
  7. τη διάχυση των πληροφοριών ως προς τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά πλαίσια και τις προσκλήσεις υποβολής προτάσεων, καθώς και τον συντονισμό δημιουργίας σχημάτων συνεργασίας με όλες τις υπηρεσίες, τους παραγωγικούς, κοινωνικούς και λοιπούς φορείς, τα Ακαδημαϊκά και Ερευνητικά Ιδρύματα της Περιφέρειας, κ.ά., για την υποβολή προτάσεων προς χρηματοδότηση,
  8. τον συντονισμό και τη συνεπικουρία στις υπηρεσίες κατά τη διαμόρφωση και υποβολή προτάσεων σχετικών με το αντικείμενό τους, καθώς και την υλοποίηση και τη συνεπικουρία υλοποίησης στις λοιπές υπηρεσίες της Περιφέρειας των εγκεκριμένων προγραμμάτων/δράσεων,
  9. την άσκηση καθηκόντων εφαρμογής ως δικαιούχου στο πλαίσιο Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων σε συνεργασία με τα άλλα τμήματα της Διεύθυνσης και τις Υπηρεσίες της Περιφέρειας,
  10. την παρακολούθηση της πορείας των εγκεκριμένων προγραμμάτων/δράσεων, καθώς και τη διάδοση της πληροφόρησης στους πολίτες και τη διοργάνωση δράσεων πληροφόρησης,
  11. την προετοιμασία των θεμάτων και την υποστήριξη πρωτοβουλιών που αφορούν τη συμμετοχή της Περιφέρειας στην Επιτροπή Περιφερειών της Ε.Ε., σε Πολιτικές Ομάδες και στην χάραξη και εφαρμογή της στρατηγικής για την μακροπεριφέρεια Αδριατικής – Ιονίου καθώς και της Διαμεσογειακής Επιτροπής των Περιφερειών (CPMR),
  12. την τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το άρθρο 203 του ν. 3852/2010 με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις,
  13. την τήρηση του αρχείου προτάσεων και εγκεκριμένων προγραμμάτων που υποβάλλονται ή υλοποιούνται από το σύνολο των υπηρεσιών της Περιφέρειας,
  14. τον προσδιορισμό των απαιτήσεων ωρίμανσης έργων (μελέτες και λοιπές ενέργειες που απαιτούνται για την ένταξη του έργου) και την προετοιμασία υλοποίησης δράσεων σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες της Περιφέρειας,
  15. τον καθορισμό των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης δράσεων/έργων,
  16. την παρακολούθηση της σύνταξης της κατάρτισης τευχών διακηρύξεων/δημοπράτησης έργων, στο πλαίσιο αξιοποίησης των εθνικών χρηματοδοτούμενων ή/και συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και έργων,
  17. την παρακολούθηση της διενέργειας διαγωνισμών επιλογής αναδόχου,
  18. τον καθορισμό και παρακολούθηση δεικτών υλοποίησης έργων,
  19. την παρακολούθηση της εφαρμογής των διατάξεων δημοσιοποίησης/δημοσιότητας και συγκεκριμένα:
    1. Την υποχρέωση ενημέρωσης των τελικών ωφελούμενων μίας πράξης προκειμένου να είναι σε θέση να επωφεληθούν από αυτή (π.χ. συμμετοχή ανέργων σε σεμινάρια κατάρτισης, λήψη επιδοτήσεων από επιχειρήσεις κ.λπ.),
    2. την υποχρέωση ενημέρωσης της κοινής γνώμης σχετικά με τις πηγές χρηματοδότησης που σχετίζονται με την υλοποίηση συγκεκριμένων πράξεων,
    3. τον έλεγχο τήρησης των σχετικών υποχρεώσεων (π.χ. ανάρτηση πινακίδων, αναμνηστικών πλακών, κ.λπ.),
  20. τη μέριμνα για την εκπόνηση μελετών, μελετών σκοπιμότητας, βιωσιμότητας, κόστους – οφέλους, καθώς και για τις μελέτες αξιολόγησης έργων, προγραμμάτων και σχεδίων ανάπτυξης καθώς και έργων τεχνικών συμβούλων πάσης φύσεως.

Το Γραφείο Γραμματειακής Υποστήριξης είναι αρμόδιο ιδίως για:

  1. Την οργάνωση, ταξινόμηση και τήρηση του πρωτοκόλλου καθώς και του φυσικού και ηλεκτρονικού αρχείου της Διεύθυνσης,
  2. τη διεκπεραίωση και διακίνηση της αλληλογραφίας της Διεύθυνσης και των Τμημάτων,
  3. την επικύρωση, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αντιγράφων και φωτοαντιγράφων, οποιονδήποτε εγγράφων ή δικαιολογητικών, τα οποία τηρούνται στο αρχείο της Διεύθυνσης,
  4. τον συντονισμό και την παρακολούθηση διοικητικών διαδικασιών σε δράσεις και προγράμματα της Διεύθυνσης, διασφαλίζοντας την τήρηση των προθεσμιών και την ομαλή υλοποίησή τους.